Gyereknémet

Német dalok, játékok, mesék gyerekeknek

Én se tudtam, hogy nem is vagyok magyar...

2015. május 22. 18:55 - Kindergarten

Én se tudtam, hogy nem is vagyok magyar 100%-ban, amíg el nem mentem a levéltárba.

Jó, azt soha senki nem tagadta, hogy a nagymamám azért beszélt németül, mert az apjától tanulta. Ő első világháborús katonaként érkezett Bécsből Budapestre. Itt aztán megismerkedett egy feketehajú vendéglőslányt, és feleségül vette. Azt senki nem firtatta, hogy is tudtak ezek ketten egymással kommunikálni. Én is csak elég későn kérdeztem meg, amikor nagyanyám már nem élt. A gyerekei annyit mondtak, "akkoriban mindenki tudott itt németül". Ők - az anyám és a testvérei - már nem tanultak meg. Mindannyian '45 körül születtek, akkoriban, amikor nem volt tanácsos sváb származásúnak lenni az országban.

A származásunkat annyira jól sikerült eltitkolni, hogy ma már mi magunk sem emlékszünk rá.

Amikor a levéltárban rátaláltam a Budán született és életét ott leélő ükapám (a vendéglős) végrendeletében a jegyzőnek arra a megjegyzésére, miszerint az irat tartalma az örökhagyó részére "német nyelven is megmagyaráztatott" - meg voltam lepve. Én addig - kétgyerekes anya voltam már - nem tudtam, hogy az ükapám, aki valószínüleg élete során ki se tette lábát Óbudáról, vénségére is jobban beszélt németül, mint magyarul. Ez az irat (majd még néhány) bizonyítja e tényt.

Az apám, mint meséli, hatévesen érkezett a Felvidékről Magyarországra (megelőzve a kitelepítést). Ha begépelem a vezetéknevét a Facebookra, csupa lengyel (és néhány amerikai-lengyel) felhasználót dob ki a gép. Szóval valószínüleg őseimnek ez az ága a mai Lengyelország területéről települt nyugatabbra, aztán délre.

Érdekes, hogy állítólag anyám apai elődei is lengyel földről érkeztek a Rákóczi-szabadságharc környékén, ha hinni lehet a családi legendáriumnak. Az internet mindenesetre kidob lengyel találatokat a névre.

Szóval nem vagyok százszázalékos magyar. De ezt csak azóta tudom, amióta utánagondoltam és utánanéztem néhány dolognak. Talán másoknak is meg kellene próbálnia. Talán mindenkinek meg kellene próbálnia.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gyereknemet.blog.hu/api/trackback/id/tr707483088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása