@Erika K: Kedves Erika! Bár a cikk már nem mai mégis hozzászólok hátha eljut Önhöz! Nagyon érdekes és kedves cikk,aki ebben a szakmában dolgozik,annak minden sora érdekes és fantasztikus! Nekem egy kérdésem lenne Önhöz/Hozzád,ha lehetséges?! 5 éve vagyok óvónő itthon Mo.-on,nagyon szeretem a munkám,de párom kint él németbe és szeretnék utánamenni! Hogyan alakult ki ez az álláshely neked? Hogy lehet ilyet keresni/pályázni rá/ bejutni? Ha tudnál nekem pár jó tanácsot adni azt nagyon megköszönném! Ha nem itt akkor emailen: zsilinszkibeata@gmail.com! Előre is nagyon szépen köszönöm ☺
@martineden: Gratulálok az unokákhoz! Vannak a világnak olyan részei, ahol természetes a többnyelvűség. Nem is olyan régen még Magyarország nagy részén is az volt a fehér holló, aki csupán egy nyelvet használt...
Már nem azért, de a 3., 5. és részben a 4. probléma nem a többnyelvűség, hanem a kettős-többes nemzeti identitás kérdése. Attól, mert valaki anyanyelvi szinten beszél mondjuk három nyelvet, még lehet, hogy simán csak az egyik nemzettel azonosul és egyértelmű, hogy kinek szurkol vagy melyik kultúráról gondolja, ogy ismeri eléggé.
Fordítottja is lehet, hogy pl. valaki magyarnak érzi magát, büszke rá, miközben már csak a szüleitől tanult magyarul gyerekkorában és nem perfekt. Nem mondom, hogy gyakori, de előfordulhat.
@spinat: Teljesen egyetértek, egy szokásosan ostoba angolszász megközelítés.
Sose legyen nagyobb baja a gyerekeimnek mint hogy több nyelven beszélnek.
(az enyémek ugyan nem többnyelvűek sajnos, de előfordult már, hogy valamelyik tanult nyelven álmodtak)
@spinat: Az unokaim az eletkoruknak megfeleloen(4,5ev 3ev) 4 nyelven beszelnek, egyforma szinten es egesz jol elvannak vele.. Spanyol(anyuka)Magyar(apa) Beszelik egymas nyelvet de tudatosan sokat beszelnek angolul es a filmeket es mesefilmeket is angolul nezik nagyreszt, igy a gyerekekre ez raragadt es mivel Hollandiaban elnek,az oviban az iskolaban(4eves korban kezdodik a suli,szuletesi datum szerint, tehat ha valaki Febr ,1-en szuletett,Febr 2.-an mar suliba megy)hollandul beszelnek es a barataikkal is. Eddig semmi problemajuk nem volt, automatikusan azon a nyelven beszélnek a 4kozul, amelyiken pont kell.
valóban egymás mellé lehet tenni az elkönyöket és a hátrányokat. Az elsönek az anyja hülye, a második maga hülye, a többinek meg a barátai, ismerösei hülyék.
@opus7: Sajnálom a kudarcélményt. Fiataloknál rosszabb egy ilyen kellemetlen meglepetés, még nem tudnak gyorsan reagálni... Legközelebb viszont már rutinosan megy, a legjobbakat kívánom neki!
Nagyon hasznos lett volna, ha már 2 hónappal előbb elolvasom az írásod. Az én gyerekemet annyira meglepte, hogy a képről általánosságban kell beszélni, hogy lefagyott. A próbavizsga is szóba jöhetett volna 4 ezerért. De ez más késő bánat :(
Én is örülök, hogy a nyugaton használatos módszerek, ellátások már nem egyoldalúan csak pozitív megítélést kapnak. Az egészségügyben rengeteg példát lehetne találni és az oktatás terén is, mi magyarok nem is sejtjük, hogy sok esetben mennyire el vagyunk kényeztetve.
De a témánál maradva én konkrétan ellenzem, hogy az óvoda valamiféle iskolai felkészítő legyen, vagyis írás- olvasás-, számtan- idegen nyelv (még felsorolni is sok) előkészítő. Egyrészt mire való akkor majd az elemi, másrészt a gyerekek így is leterheltek kezdettől fogva az iskolában, miért kellene már az oviban állandóan iskolásdit játszani. Az óvoda a közösséghez szoktatás, a közös játék, a szociális dinamikák, a környezet felfedezése (tanyák, állatkerti látogatások, kirándulások), a sok fizikai aktivitás (első sportélmények, balett, úszás, korcsolya, bicikli, síelés stb), gyerekszínház, zenei képzés (furulyázás, éneklés), táncolás, vagyis a szórakoztató, élmény alapú közös sokoldalú játék, a világról, társakról, szabályokról alapvető ismeretek megszerzése lenne a cél. Ha eljön az iskolai házifeladatok ideje, soha nem fog tudni a gyerek többé annyit felhőtlenül mozogni és játszani, mint az ovis időkben és ezt már nem lehet visszahozni.
A magyar ovikba általában teljes napot vannak a gyerekek, ami sokkal több lehetőséget ad egy széles körű fejlesztésre, mint egy 4 órás német vagy osztrák falusi ovi, ahol délben már hazaviszi a nagymama az unokákat ebédelni. Ez borzasztóan rövid idő. A gyerekek többsége feltalálja magát otthon is, de egy jó óvoda, amelyik jó pedagógiai elvek mentén rámegy a gyerekek erősségeire, hasznosan tudja foglalkoztatni őket, egy valódi kincs.
Nem mind arany, ami fénylik, az emberek hajlamosak a nyugati magasabb fizetések miatt sok minden felett szemet hunyni, még afelett is, amit Magyarországon biztos szóvá tennének. Amit pedig mi sokszor nyitottságnak, toleranciának hiszünk ott, sokszor csak ignorancia, társadalmi konvenció, de az is jobb a semminél.
@átlagállampolgár: A német kiszűri az emberi tényezőt, nem ad semmit:) Mondjuk azért aki keres az talál, van, hogy a szomszéd falúban még nem álltak át az új rendszerre, vagy a Waldorf, ami majdnemhogy ultrakonzervatív az öffnungskonzeptesekhez képest.
@Punxsutawney Mormota:
Szerintem ahohy elobb is irtam nincs csak jo,meg csak rossz dolog,igy ovi sem.Egy sima ovoda is adhat tobbet adott (sok) esetben egy gyermeknek mint egy fiizeeetooos Neeemzeeetkooozi.De nyilvan rengeteg mulik az adott pedagoguson.Az emberi hozzaallas ebben a szakmaban talan a legfontosabb.A tobbit az elozo hozzaszolasomban leirtam.De akarhova is jar majd a gyermeketek,sok sikert es szerencset neki is es mindenki gyermekenek!
Piiliscsabai "elit" óvoda. Az óvónő rábeszélte a feleségemet, hogy a nagyobbik lányomat tartsuk vissza. Oké, nekem nem tetszik, de legyen! Októberben a drága óvónő megkérdezi, hogy gondolkoztunk-e azon, hogy visszatartsuk a gyereket??? Mondom, hogy a visszatartott évben van. Ja, így Ő, még egy évet. Mondom neki, kezitcsókolom, a gyerek már így is hülyére unja magát, mert nem foglalkoznak vele, az iskolai előkészítő meg egy vicc, a Duck Tévé jobban felkészíti a gyereket az iskolára, mint ők, mégis mire gondol Naccsága? Hát még egy évvel, ismételte a hölgy konokul, aki az intézmény igazgatója is volt. Erre én, meddig kellene ide járnia a gyereknek, amíg el nem kezd menstruálni?
Ezután úgy Ő, mind a másik "pedagógus" taktikát váltott, és rinyáltak, hogy nem lehet 25 gyerekkel színvonalasan foglalkozni, és milyen keveset keresnek, és egy jó iskolai felkészítés bizony pénzbe kerül, véletlenül van szabadidejük.
Mivel ezeket elengedtük a fülünk mellett ismét taktikaiváltás következett, hogy márpedig nem fogják kiadni a hozzájárulásukat, hogy a gyerek iskolába mehet. Erre körberöhögtem őket mondván, hogy pont lesz@rom a hozzájárulásukat, mert a gyerek a Francia Nemzetközi Iskolába fog járni, akiknek nem kell az iskolai hozzájárulás
Megjegyzés: 8 gyerek volt a 25-ből, akik iskolába mentek. 6 szülő igénybe vette a privát szolgálatátsokat, a hetedik pár valamiféle alapítványi iskolába vitte a gyerekét, ahol szintén nem volt szükség ilyen papírokra.
Megjegyzés 2: Sok ismerősöm jár hasonló cipőben a XVI. és XIV. kerületi műintézményekben.
Ellenpont:
A kisebbik lányom 3 éves kora óta jár az LFB-be (a Francia Nemzetközi Iskola és Óvoda rövidítése). Azt hagyjuk is, hogy kétnyelvű lett, nem ez a lényeg... Hanem az, hogy a gyerekeket milyen elképesztően célirányos készítik fel az iskolára, az iskola okozta megterhelésre. Néhány hét alatt több munkát végeztek el, mint a másik lányommal 4 év alatt. Gyakorlatilag a az iskolát megelőző, 3 éven át gyakarol feladatokon keresztűl, a gyerekek már annyira közel vannak az írás és olvasás "tudományához", hogy októberre, novemberre már gond nélkül megy nekik, onnantól kezdve pedig csak a hibákat javítják
Visszatérve az ovira. Nincs semmilyen extra dolog. Nincsenek digitális táblák, elektronikai kütyük - csak papír, ceruza, olló, ragasztó, füzetek, és játékok... És persze elhívatott pedagógusok.
A rendszer, amit a németek és az osztrákok nagyon nyomatnak, az az infans konzept. A jó benne, hogy nem kell túlképezni óvónőt és gondolom kevesebb is kell, mint a hagyományosba. A rossz, hogy fantázia nélküli, koncentrációra képtelen antiszociális embereket termel. Gyerekek reggel 10-ig nem esznek, max egy szelet csokit, cserébe három éves kortól délután nem alhatnak. Sokan úgy mennek iskolába, hogy még nem volt ceruza a kezükben, soha nem rajzoltak semmit. Az egyetlen dal, amit másfél év alatt tanult a gyerek: "ein zwei drei das spielen ist vorbei" című nagysikerű. Németül meg annyit, hogy "essen gehen". Felnőtt fejjel nézve, elképesztően jól néznek ki az ovik, szuper játékok, épp csak a lényeg veszik ki belőle.
@Punxsutawney Mormota: Na azért kikérem magamnak,hogy a magyar óvodákban nincs fejlesztés!Óvónő vagyok vegyes csoportban,kolléganőmmel éves-,évszak-,hetitervet írunk három korcsoportnak,aszerint dolgozunk.A délelőttös óvónő alig várja,hogy megérkezzen a társa,mert addigra szó szerint lóg a bele.Minden nap van 1-2 kezdeményezés,ezen kívül a helyzetből adódó lehetőségeket is mindig kihasználjuk éneklésre,számolásra,anyanyelvi játékra,akár egy barchoba játékra és felsorolni sem tudom még mennyi mindent csinálunk egy nap,amit ha egy szülő lát,nem biztos hogy látja benne a fejlesztést,pedig nekünk nagyon sok munkánk és energiánk van benne!Egy-egy témát több oldalról megközelítünk,több módon dolgozunk fel,ami szintén nagy munka és nagy felkészülést igényel részünkről.A szülőkkel kifejezetten utálok puncsolni,soha nem teszek különbséget gyerek és gyerek között,vagy szülő és szülő között.Soha nem várok semmit azért,amit teszek a gyerekekért.Nem tudom milyen pénzekről beszélsz,elképzelni nem tudom,hogy azokat miért kellene adni az óvónőnek!?Te valami nagyon rossz helyre járathattad a gyerekedet,de megkérlek,hogy ne általánosíts,mert ez engem most nagyon felháborított!
@asus nexus7: " - sajnos , de hát ezekért a dolgokért ( is ) költöztünk ide a családdal...hogy megérte-e...IGEN a gyerek egy modernebb szabadabb világban tanul meg önallóbb lenni több nyelven jobban kommunikálni szélesebb látóköre rálátása lesz több vagy csak más szemszögből a világra..."
Gyereknémet
Német dalok, játékok, mesék gyerekeknek
Utolsó kommentek:
Beáta Zsilinszki 2017.07.23. 13:08:50
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
martineden 2017.01.26. 17:47:49
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
Kindergarten 2017.01.26. 14:51:07
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
Kindergarten 2017.01.26. 14:48:21
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.26. 13:10:40
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
Majda 2017.01.26. 12:05:48
Fordítottja is lehet, hogy pl. valaki magyarnak érzi magát, büszke rá, miközben már csak a szüleitől tanult magyarul gyerekkorában és nem perfekt. Nem mondom, hogy gyakori, de előfordulhat.
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
fénycsepp 2017.01.26. 11:18:56
Kétnyelvűkent en is alkottam szep tükörforditasokat, de baj ez? Miért lenne hátrány a többnyelvűseg? Négy nyelven beszélek, de soha nem kevertem őket.
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
abrak_a_dabra 2017.01.26. 11:16:40
Sose legyen nagyobb baja a gyerekeimnek mint hogy több nyelven beszélnek.
(az enyémek ugyan nem többnyelvűek sajnos, de előfordult már, hogy valamelyik tanult nyelven álmodtak)
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
martineden 2017.01.26. 10:02:43
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
spinat 2017.01.26. 08:59:43
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
TeleScope 2017.01.26. 08:02:48
Bejegyzés: A többnyelvűség hátrányairól
Kindergarten 2016.08.26. 19:50:28
Bejegyzés: Középfokú (B2) BME angol nyelvvizsga - saját élmény :)
opus7 2016.08.26. 13:26:16
Bejegyzés: Középfokú (B2) BME angol nyelvvizsga - saját élmény :)
2015.10.23. 10:03:47
De a témánál maradva én konkrétan ellenzem, hogy az óvoda valamiféle iskolai felkészítő legyen, vagyis írás- olvasás-, számtan- idegen nyelv (még felsorolni is sok) előkészítő. Egyrészt mire való akkor majd az elemi, másrészt a gyerekek így is leterheltek kezdettől fogva az iskolában, miért kellene már az oviban állandóan iskolásdit játszani. Az óvoda a közösséghez szoktatás, a közös játék, a szociális dinamikák, a környezet felfedezése (tanyák, állatkerti látogatások, kirándulások), a sok fizikai aktivitás (első sportélmények, balett, úszás, korcsolya, bicikli, síelés stb), gyerekszínház, zenei képzés (furulyázás, éneklés), táncolás, vagyis a szórakoztató, élmény alapú közös sokoldalú játék, a világról, társakról, szabályokról alapvető ismeretek megszerzése lenne a cél. Ha eljön az iskolai házifeladatok ideje, soha nem fog tudni a gyerek többé annyit felhőtlenül mozogni és játszani, mint az ovis időkben és ezt már nem lehet visszahozni.
A magyar ovikba általában teljes napot vannak a gyerekek, ami sokkal több lehetőséget ad egy széles körű fejlesztésre, mint egy 4 órás német vagy osztrák falusi ovi, ahol délben már hazaviszi a nagymama az unokákat ebédelni. Ez borzasztóan rövid idő. A gyerekek többsége feltalálja magát otthon is, de egy jó óvoda, amelyik jó pedagógiai elvek mentén rámegy a gyerekek erősségeire, hasznosan tudja foglalkoztatni őket, egy valódi kincs.
Nem mind arany, ami fénylik, az emberek hajlamosak a nyugati magasabb fizetések miatt sok minden felett szemet hunyni, még afelett is, amit Magyarországon biztos szóvá tennének. Amit pedig mi sokszor nyitottságnak, toleranciának hiszünk ott, sokszor csak ignorancia, társadalmi konvenció, de az is jobb a semminél.
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
peszleg 2015.10.20. 14:41:53
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
átlagállampolgár 2015.10.20. 13:26:11
Szerintem ahohy elobb is irtam nincs csak jo,meg csak rossz dolog,igy ovi sem.Egy sima ovoda is adhat tobbet adott (sok) esetben egy gyermeknek mint egy fiizeeetooos Neeemzeeetkooozi.De nyilvan rengeteg mulik az adott pedagoguson.Az emberi hozzaallas ebben a szakmaban talan a legfontosabb.A tobbit az elozo hozzaszolasomban leirtam.De akarhova is jar majd a gyermeketek,sok sikert es szerencset neki is es mindenki gyermekenek!
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
Punxsutawney Mormota 2015.10.20. 10:42:35
Piiliscsabai "elit" óvoda. Az óvónő rábeszélte a feleségemet, hogy a nagyobbik lányomat tartsuk vissza. Oké, nekem nem tetszik, de legyen! Októberben a drága óvónő megkérdezi, hogy gondolkoztunk-e azon, hogy visszatartsuk a gyereket??? Mondom, hogy a visszatartott évben van. Ja, így Ő, még egy évet. Mondom neki, kezitcsókolom, a gyerek már így is hülyére unja magát, mert nem foglalkoznak vele, az iskolai előkészítő meg egy vicc, a Duck Tévé jobban felkészíti a gyereket az iskolára, mint ők, mégis mire gondol Naccsága? Hát még egy évvel, ismételte a hölgy konokul, aki az intézmény igazgatója is volt. Erre én, meddig kellene ide járnia a gyereknek, amíg el nem kezd menstruálni?
Ezután úgy Ő, mind a másik "pedagógus" taktikát váltott, és rinyáltak, hogy nem lehet 25 gyerekkel színvonalasan foglalkozni, és milyen keveset keresnek, és egy jó iskolai felkészítés bizony pénzbe kerül, véletlenül van szabadidejük.
Mivel ezeket elengedtük a fülünk mellett ismét taktikaiváltás következett, hogy márpedig nem fogják kiadni a hozzájárulásukat, hogy a gyerek iskolába mehet. Erre körberöhögtem őket mondván, hogy pont lesz@rom a hozzájárulásukat, mert a gyerek a Francia Nemzetközi Iskolába fog járni, akiknek nem kell az iskolai hozzájárulás
Megjegyzés: 8 gyerek volt a 25-ből, akik iskolába mentek. 6 szülő igénybe vette a privát szolgálatátsokat, a hetedik pár valamiféle alapítványi iskolába vitte a gyerekét, ahol szintén nem volt szükség ilyen papírokra.
Megjegyzés 2: Sok ismerősöm jár hasonló cipőben a XVI. és XIV. kerületi műintézményekben.
Ellenpont:
A kisebbik lányom 3 éves kora óta jár az LFB-be (a Francia Nemzetközi Iskola és Óvoda rövidítése). Azt hagyjuk is, hogy kétnyelvű lett, nem ez a lényeg... Hanem az, hogy a gyerekeket milyen elképesztően célirányos készítik fel az iskolára, az iskola okozta megterhelésre. Néhány hét alatt több munkát végeztek el, mint a másik lányommal 4 év alatt. Gyakorlatilag a az iskolát megelőző, 3 éven át gyakarol feladatokon keresztűl, a gyerekek már annyira közel vannak az írás és olvasás "tudományához", hogy októberre, novemberre már gond nélkül megy nekik, onnantól kezdve pedig csak a hibákat javítják
Visszatérve az ovira. Nincs semmilyen extra dolog. Nincsenek digitális táblák, elektronikai kütyük - csak papír, ceruza, olló, ragasztó, füzetek, és játékok... És persze elhívatott pedagógusok.
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
peszleg 2015.10.19. 22:24:20
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
kampokez 2015.10.19. 19:26:04
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével
ZOH 2015.10.19. 17:53:41
respect
ez a lenyeg szerintem is
Bejegyzés: Egy német óvoda a magyar óvónő szemével