Gyereknémet

Német dalok, játékok, mesék gyerekeknek

Egy német óvoda a magyar óvónő szemével

2015. október 16. 14:45 - Kindergarten

Alkalmam adódott rá, hogy kérdéseket tehessek fel egy magyar óvónőnek, aki Németországban dolgozik. Nagyon örültem őszinte és elgondolkodtató válaszainak, amelyek szerintem sokak számára érdekesek lehetnek. Pedagógusoknak, akik külföldi munkavállalást fontolgatnak, szülőknek, akik kisgyerekekkel Németországba vagy Ausztriába készülnek költözni és tulajdonképpen mindenkinek, aki valódi történeteket szeretne hallani valódi emberektől. Kedves Németh Zoltánné Komoróczy Erika, köszönjük az élménybeszámolót!
komoroczyerika.jpg
Hogy lettél óvónő Németországban? Vannak / voltak-e nyelvi nehézségeid?
A személyes történetemmel nem foglalkoznék, mindenesetre erre mondják azt, hogy kiimádkoztuk....a történteket. Egy kis faluban vagyok óvónő, csodálatos, modern, 2 éve felújított ill. átépített oviban, amelyben 3 ovis csoport és egy bölcsis csapat van. Tavaly július elsejével kezdtem el itt dolgozni, de nemcsak én, hanem számos új kolléganőm, sőt a vezető is más lett. Csak bajor munkatársaim vannak, egymagam vagyok külföldi.Nyelvi nehézségeim voltak és vannak is:))nemcsak a bajor tájszólás miatt, hanem amiatt is, mert az élő beszéd teljesen más mint amit az iskolában tanultam...viszont nagyon nagyon kedvesek, türelmesek velem, szívesen elmagyaráznak mindent. A második nap a vezető óvónő-egyébként fantasztikus ember-magyarul szólt hozzám:
-én szeretlek téged....-gondolhatod, egyből elkezdtem a sírást:)képes volt megtanulni!Neki a szavajárása: Kein Stress, keine Panik:)))és valóban, nagyon jó emberismerő és vezető is egyben, empatikus, és mivel láttam a gyerekek között azt mondhatom-bizony nagyon ügyes óvónő.
Milyen meglepetések értek, mennyire más egy német óvodában dolgozni, mint egy magyarban?
Nagyon más....otthon 9 évig dolgoztam katolikus oviban, és 5 évig nevelőszülői tanácsadóként a gyermekvédelemben. A legnagyobb meglepetést az okozta, hogy - habár jóval szabadabbak, kötetlenebbek a délelőttök - , a gyerekeknek jóval több beleszólásuk van a programok szervezésébe, a napi ritmusba, mégis nyugodtabbak, mint nálunk. Kevesebb fegyelmezés és jóval több megbeszélés, kevesebb korlát, de nagyobb önállóság, kevesebb sürgetés, elvárás, és jóval több fantázia, egyéni leleményesség.
Mi a napunkat kötött  meglehetősen rugalmatlan napirend szerint töltöttük otthon, ún. játékba ágyazott foglalkozásokat tartottunk. Itt Németországban is van nyilván napirend, de mindig előre megbeszélik a gyerekekkel, mi fog történni. Minden nap van valamilyen tevékenység, amelyekre nem kezdeményez, hanem természetes módon szervez az óvónő, és attól függően, mi az, minden gyermek részt vesz rajta.
Az otthon sokszor  számonkért, keveslett szabad játék itt tényleg szabad játék tud lenni, mert nem szakítja meg semmi. Pl. Reggel 9-ig játék, 9-kor reggeli kör imával, gyertyagyújtással,a  napi teendők megbeszélésével, a gyermekek hiányzó és jelen lévő tagjainak megszámlálásával, megnevezésével, az időjárás, dátum, nap, óra gyakorlásával-nyilván játékosan. 9-11-ig játék, tízórai, közben elmehetnek a labdaszobába, festeni, a meseszobába, a folyosóra a golyókkal játszani vagy a mágneses építővel, sőt van egy kis szobácska aki nyugalomra vágyik hintaszékkel, csendes zenével:)
Egy a lényeg, szólnia kell hogy elmegy, hiszen az óvónőnek tudnia kell róla, ill. ha pont torna vagy az iskolába készülőknek feladatok vannak ott fogják keresni.
11-kor szék-körnek nevezett éneklés, csoportos játék kezdődik.kb. fél 12 körül mennek ki az udvarra játszani. Hetente kétszer van a nagyoknak feladatlapos külön foglalkozás, egyszer torna - külön a kicsiknek és a nagyobbaknak, de nekik is csoportbontásban, minden nap mese, ének, barkácsolás.
 
Mi az, amit ott szerinted jobban csinálnak, és van-e olyan, ami szerinted itthon működik jobban?
Az otthoni iskolai elvárások miatt az óvodai nevelésnek is sajnos kötöttebbnek kell lennie,főleg nagycsoportban....ez nagyon szomorú. Gyakorlatilag nincs átmenet az iskola és az ovi között, és már az első osztályban félévkor olvasni tudó gyermekkel büszkélkedő pedagógus - már aki az - nem is sejti talán milyen ára van ennek. Nemcsak az iskolában, már az óvodában is....
Kevesebb kreativitás, több stressz-nyilván ez abból is fakad, hogy a szülők egész nap dolgoznak, sokszor sietnek, a gyerekeknek muszáj napi 7-8 órát ha nem többet egy olyan intézményben lenni, ahol rajta kívül még 25-29 másik is van....
Itt a legtöbb gyerek 8-9re jön oviba, és délben megy haza. Ne firtassuk miért, ez van, és ha csak a gyerek szempontjából nézzük ez csuda kényelmes és barátságos helyzet.a csoportjában max. 24 gyerek van rajta kívül, egész délelőtt 2 felnőttel, ill. ha másik teremben talál elfoglaltságot ott is óvónő fogadja, segíti.
Gyakorlatilag játékidőben sokszor a csoportszobában 8-10 kisgyerek van.
Amit otthon jobban működik szerintem az ének-hála Kodálynak és Forrai Kati néninek:). Tisztábban énekeltek az otthoni gyerekek, itt sokszor igen nagy hangterjedelmű-ám mindig vidám, lendületes énekeket tanulnak. A másik ami hirtelen eszembe jut az evés...nálunk a terített asztal, a szalvéta használata, az evés kultúrája már egész kicsi korban fontos.
Ami itt jobban tetszik az pl. a szervezés. A németek híresek a precizitásukról. és ez így is van. Ha van egy ünnepség,értekezlet, program, azt időben tudja mindenki, a pontos tervvel, feladattal együtt. Mindig időben kész is minden.
Még valami: otthon jóval kevesebb a biztató szó az elismerés ami a felnőtt pedagógusokat illeti. annyira jólesik, és annyira sokat jelent néha csak egy mondat-a kolléganőktől, a vezetőtől...itt jöttem rá arra is, hogy én milyen fukarul bántam ezekkel a dicséretekkel, vajon miért is???Már bánom, mert itt tapasztaltam meg, hogy szárnyakat ad. a vezető óvónő, amikor arról kérdeztem, hogy mit tegyek , hogy jobban beilleszkedjek, azt válaszolta: semmit. hozd magad, a magyarságod, az egyéniséged, és gazdagítsd vele a közösségünket. Énekeltem már magyarul nem is egyszer....sőt a Csip csip csóka a kedvencük a gyerekeknek. Gondoltam elmondom németül nekik miről szól, de a vak varjúnál megakadtam:)))
Vannak-e nem német anyanyelvű "gyerekeid"? Hogy sikerül beilleszkedniük? Mit tesz az óvoda annak érdekében, hogy minél simábban menjenek a dolgok?
Igen, van egy orosz és egy bolgár kislány, akik egy szót sem tudtak németül amikor idejöttek. Nem könnyű nekik, hiába gyerekek, és aki azt állítja pár hónap alatt folyékonyan beszél a gyermeke németül, holott előtte semmit nem tudott, az enyhén szólva is túloz.Bizony, itt is eltelik fél év amíg érti, majd újból fél amíg bátran beszéli is a nyelvet. A néhány szó vagy versike mondogatása még nem használható nyelvtudás... Vigaszként mondom, játszani azért egymással párhuzamosan is remekül tudnak a gyerekek:)Ma pl. a bolgár kislány folyékonyan beszélt az anyanyelvén, miközben építettünk, és két német kisgyerek vele építve németül beszélt hozzá::)nagyon aranyosak voltak. néha egymásra néztek, mindenki kommunikált valamit, aztán bólogatva tovább játszottak:)))
Mit tanácsolnál azoknak a magyar szülőknek, akik azt fontolgatják, hogy német nyelvterületre költöznek, és ottani oviba járatják a gyereküket? Készülhetnek-e előre a dologra, illetve mire számítsanak?
Az otthoni ovikhoz képest itt szabadabb a légkör, de nem kell aggódni, az iskola is szabadabb:)maximálisan figyelembe veszik a gyerekek kívánságát, itt találkoztam először valódi gyermekcentrikus óvodai neveléssel. amikor nem az a fontos én mit terveztem el, hanem hogy a gyermek úgy érezze jól magát, hogy közben értéket adok át, észrervétlenül tanul.
A kedvenc mondatom pl. ez: egy kisfiú összeragasztott papírokat hozott nekem, és nagy büszkén mutatta meg. Erre én: mi ez? mit készítettél? erre ő összeráncolta a szemöldökét és így válaszolt: hát nem látod ? ALKOTTAM! No, én ekkor értettem meg mennyire fontos a gyakorlás, a mozzanat, az elmélyült alkotás-és nem a végtermék....
még egy kedves momentum:nemrégiben arra kért egy kolléganőm, írjam le neki magyarul a szülinapi köszöntő dal szövegét, mert szeretné több nyelven is elénekelni a gyerekeknek, tanítva őket az elfogadásra, a nemzetek nyelvi kultúrájának érdekességeire. Leírtam, pár nap múlva hallom a labdaszobából, ahogy éneklik, csak úgy zeng:boldog szülinápot.....mondjam hogy teli lett a szemem könnyel?

VÉGÜL PEDIG NE FELEDJÜK:A FENTI SOROK SZUBJEKTÍVEK, CSUPÁN AZ ÉN NÉZŐPONTOMAT ÉS VÉLEMÉNYEMET TÜKRÖZIK. EZT AZONBAN BÁTRAN FELVÁLLALOM MINDENKI ELŐTT.
Tetszett a beszámoló? Hasonló vagy egészen más tapasztalataid vannak? Várjuk a véleményeket és kérdéseket kommentben!
43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gyereknemet.blog.hu/api/trackback/id/tr367973631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.10.17. 11:32:54

Én meg azt hittem, itthon is maradt még német ovi.
Egy olyanba hordtak pici koromban. :)
Még arra is emlékszem, hogy óvónénit Marika néninek hívták, barna haja volt lófarokba kötve, egyszer még a lakására is felvitt néhányunkat, én meg sikeresen leöntöttem magam egy pohár teával. :)
De rég is volt... talán már nem is él... legalább hetven éves lehet.

Scala 2015.10.17. 12:12:53

Nagyon tetszett, köszönöm! Magánovit találtam, és a megközelítés nagyon hasonló. A gyerekek szívesen mennek és nehezen akarnak hazamenni. :-) A felnőttek szívnak a magyarosch indulattal teli mindennapokban, a gyerek legalább egy szigeten van. Próbáltam heti két napot magam mellett tartani, annyi szarságot kellett intézni, elviselni a széll kálmán értől kezdve a könyvelő hibájáig, hogy tényleg jobb neki, ha mindennap megy novemberben. Örülök, hogy tetszik nektek a kinti nyugi. Kinek kell ez a vicsorgás?!

Geonczeol Gyula Felvidek 2015.10.17. 13:10:01

nekünk a felvidéki óvodákat és iskolákat erőszakkal próbálja megszüntetni a Fico kormány a magyarországi kollaboráns vezetés hallgatása mellett, és mert az anyaországi választók nem végzik a dolgukat. Egy magyar ovónőnek semmi keresnivalója idegen ovodában

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2015.10.17. 13:35:17

@Geonczeol Gyula Felvidek: te hülye vagy. Kollaboráns... meg hogy magyar óvónőnek nincs keresnivalója... Inkább járj focimeccsre, az való neked!

Kindergarten 2015.10.17. 13:52:26

@Hóhér az utolsó barátod: Persze, vannak jó ovik és főleg jó óvónők itthon is! MI is ismerünk ilyet! :)

Kindergarten 2015.10.17. 13:54:31

@Scala: Úgy néz ki, van, aki szeret vicsorogni... bárcsak csinálná otthon a négy fal között... :)

2015.10.17. 19:10:33

Az arany középút lenne megfelelő. Nekem a magyar ovikban tetszik, hogy a gyerekek folyamatosan foglalkoztatva, fejlesztve vannak, a német, osztrák ovikban csak bizonyos foglalkozások kötöttek (pl. torna), de ha egy gyerek valamit nem akar csinálni, akkor nem kell. Neki nem kínálnak alternatívát, hanem magára hagyják. Pedig sok olyan gyerek van, aki egyedül nem akar vagy tud játszani és őket bizony ösztönözni kellene. A gyerekek vagy odaverődnek az egyik óvónőhöz, aki éppen csinál valamit egy pár gyerekkel vagy nem. A gyerekeket korán megtanítják az önállóságra, egészen piciknek kell egyedül wc-re ülni, orrot fújni, holott sok esetben még fizikailag sem képesek pl. megtartani magukat a wc-n. Nem segítenek nekik, nem ölelgetik, vigasztalják őket, ha szomorúak és nem avatkoznak be akkor sem, ha vegyes csoport esetén a nagyobbak bántanák a kisebbeket. A gyerekeknek már most meg kell tanulni, hogyan érvényesítsék a saját akaratukat, a konfliktusokat maguknak kell megoldaniuk egymás között. Ha egy gyerek maga elé meredve ül a széken dühös vagy szomorú arccal, nem törődnek vele. Neki kell túl tennie magát a sérelmen, ami érte, pl. hogy éppen ott hagyták a szülei és nehéz visszaszokni a hosszú szünidő után.

Horgancs 2015.10.17. 19:11:00

Huuu! De szuper akkor neked! Kapsz megfelelő támogatást, elismerést!!
En sajnos eddig szinte csak az ellenkezőjét mondhatom el... 25gyerek, sokszor csak egymagam veluk (!!!!) ha mar lóg a nyelvem, a többi kedves kolléganő csak nez es nem érti mi a bajom...
A mobbing kollégák között szinte elfogadott, vagy a primitivsegtol észre sem vett...
Az óvodai nevelesrol... nalunk tilos iskola elott bármit tanítani, ami az iskolában tanulando... Iskolaerett korúak 3/4e abszolút nem való iskolába. (Bele se merek gondolni mekkora stressz lesz nekik az iskola)
A szülők nálunk leadják a gyereket es örülnek, hogy csak 4kor kell értük jonni( ha éppen nem alszik el, nem felejti ott)
Ha nem gyerekmegorzot szeretnek, azt magamnak kell megszerveznem, megterveznem...
Java részük 4-5eves korában is pelenkat hord es persze az óvoda kötelessége leszoktatni...es kivakarni a ....bol.
Bocsi, en éppen a teljes ellentetjet elem a mindennapokban...es gondolkodom a váltáson, esetleg a magán szférában az ötleteim megvalósításában.

2015.10.17. 19:54:17

Elég szomorú amit írsz, de azért nem gondolnám mégsem, hogy ez lenne az általános. Az iskolára való felkészítés pedig nem csak azt kellene jelentsen, hogy lexikális vagy nyelvi tudást adunk a gyerekeknek, pl. angolul mondókázunk, egy pár versikét értve megtanulnak, vagy számolni tudnak majd, hanem az iskolai élethez való rátermettséget is megszerzik. Fegyelem, önfegyelem, önállóság, rendszeretet, megértett szabálykövetés, szociális készségek társakkal, felnőttekkel kapcsolatban. Ha egy gyerek óvodában nem kap némi személyes szabadságot, amikor figyelembe veszik adottságait, érdeklődését, hagyják önállóan dönteni is, megerősítést, visszajelzést sem kap arról, mit tesz jól vagy rosszul, akkor kisiskolás korában is folyamatosan irányításra szorul majd. Ha óvodában lefektetik tisztán a szabályokat, az biztonságot ad nekik és kevesebb szükség lesz fegyelmezésre is.

2015.10.17. 19:56:05

@Horgancs: én azt hittem, Magyarországon vagy. Akkor tévedtem...

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.10.17. 19:58:11

A magyar nemzet psuztító kormány pont fordítva érti a gyereknevelést: hallgasson a gyerek, ne legyen kreatív, biflázza be a sehol nem hasznosítható évszámokat, verseket, szólamokat - ezekből lesz az engedelmes birka társadalom. Abban az esetben meg ha a gyerek kapcsol, hogy nem akar ilyenné válni, ahhoz meg ott van a röghöz kötés.

Horgancs 2015.10.17. 20:13:49

@Rébusz:
Jókat írsz! Szerintem is ez kellene! En sem a matekórát hiányolom az ovibol :) (sokszor meg németül se beszélnek egy kukkot se...nem hogy angol mondókák...)

De azt hiszem, amiket írtál készségek...na azok valahol elvesztek erre útközben...

Hajnal Anett 2015.10.17. 20:32:28

@Rébusz: Köszönjük Neked is, hogy megosztottad a tapasztalataidat. Szerintem nagyon fontos, hogy ne fekete-fehéren lássuk a dolgokat. Általában mindennek megvan az előnye, és a hátránya.

Hajnal Anett 2015.10.17. 20:36:48

@Horgancs: Elhiszem, hogy ott se minden tökéletes. Ahogy itt sem minden rossz...

Liesz 2015.10.17. 22:35:20

Egy ovónőtöl elvárnám, hogy szépen beszéljen magyarul. Nem ovi hanem óvoda, nem szülinap hanem születésnap. Remélem a köretet nem koviubiként konferálta fel, amíg itthon dolgozott, a telefon sem teló és a bukósisak sem bukó egy pedagógus szájából!!!!!!

Hajnal Anett 2015.10.17. 22:55:56

@Liesz: "Ma van a születésnapom-pom-pom..." :)

Erika K 2015.10.17. 23:32:33

@Liesz: Kedves Liesz!
A megállapítás jogos. Valóban a szép magyar beszéd az óvodában elengedhetetlen. Ebben a cikkben én nektek, felnőtteknek írtam nem a gyerekeknek. A köretet pedig nem konferáltam fel hanem kínáltam:), sőt a borsófőzeléket magyartalanul Zorrófőzeléknek neveztük el, mert így a fiúk azonnal megették. Mindenesetre a nyelvtani hiányosságaim mellett remélem a tartalomra is tudtál figyelni. Üdvözlettel Erika

Punxsutawney Mormota 2015.10.17. 23:40:20

@Rébusz: A magyar ovikban a gyerekek folyamatosan fejlesztve vannak? Muhahahahahahahahahahahahahhaha... Persze, ha tömöd pénzzel és ajándékkal az óvónőt. Egyébként meg szarnak bele mindenbe, az a lényeg, hogy minél több szülővel tudjanak smúzolni, mert annál több esik le. A nagyobbik lányommal megjártuk a hadak útját több ovival is, a kisebb gyerekekkel már nem követtük el ezeket a hibákat - kivontuk őket a magyar oktatásügy hatálya alól.

2015.10.18. 00:22:05

@Punxsutawney Mormota: Az, hogy ki milyen lelkiismeretesen dolgozik, az megint más téma, de hidd el, erre külföldön is van negatív példa. Egy magyar szülőnek egy iskolához hasonlító nyugati óvoda, ahol a gyerekek szabadon mászkálnak a hosszú folyosókon, mennek egyedül reggelizni, amikor ők akarnak, az asztalt maguk után lemossák, edényeket helyre teszik, abba a játékba kapcsolódnak be egész nap, amibe ők akarnak, meglehetősen furcsa lehet. Magyarországon ha beadod a gyereket, tudod, hogy biztos fog legalább rajzolni, legalább énekelni, mesét is mondanak majd neki, de külföldön lehet, hogy a gyerek egész nap majd a csoportja temérdek játékaival játszik és közben összesen 3 mondatot szólnak csak hozzá, mert miközben építőzött az egyik sarokban már elkezdett az óvónő rajzolni, valamit kivágni és mivel nem kötelező, egy szóval sem mondják a gyerekeknek, hogy gyertek, most ezt csináljuk vagy azt. Aki éppen észrevette és akar, az csatlakozik, aki nem akar, az bizony találja fel magát. A gyereket így ösztönzik szabad, önálló döntéshozatalra, vagy hogy legyen résen, figyeljen, mi történik, de a kezdeményezőképességét is fejlesztik, hogy ha nem akar unatkozni, akkor bizony neki kell lépni, esetleg egy társasjátékozó kis csoporthoz hozzáverődni vagy valakit megkérni, hogy játszanak főzőcskézést. A gyerekek civakodásába sem igazán avatkoznak be, a kicsinek meg kell tanulnia megvédeni magát, ha a nagy elzavarja őt a játéktól vagy elveszi tőle. Egy szerényebb, félősebb gyereknek egy olyan óvoda, ahol az óvónéni, aki mint egy tyúkanyó maga körül tartja a gyerekeket, minden lépésükről tud, beosztja az idejüket, megmondja, mit kell csinálni kollektívan, sokkal inkább megfelelő lenne, de ott nincs mese, önállósulni kell, figyelni kell, nehogy lemaradjon valamiről. Vannak viszont szabályok, amiket következetesen betartatnak (pontosság, tisztaság, öltözködés egyedül), de ha pl. folyik a gyerek orra, a gyereknek kell menni a zsebkendőért, mert az óvónő egyik gyerek orrát sem törli meg, hagyja ahogy van, még csak rá sem szól. Ahogy a cikkben lévő óvónéni írja, a német gyerekeknek beleszólása van a napjuk alakításába, így nehéz is lenne bármilyen állami pedagógiai irányelvet, napi beosztást effektív követni, megvalósítani.

2015.10.18. 00:27:53

@Erika K: Zorrófőzelék :-D Nagyon jó!

asus nexus7 2015.10.18. 01:34:50

Itt Braunau-ban szintén u.ez a helyzet. Kisfiam két hónapja óvodás igen vannak nyelvi nehézségek de az óvónők valóban nagyon kedvesek aranyosak az épület szép színes modern és a fiam minden nap tanul valami újat új szavakat stb...kb fél év múlva leköröz ( én a gyerek apja egyébként 3 eve élek itt ) azt kell hogy mondjam itt elégedettebb vagyok az óvodai neveléssel meg ugy általában mindennel - sajnos , de hát ezekért a dolgokért ( is ) költöztünk ide a családdal...hogy megérte-e...IGEN a gyerek egy modernebb szabadabb világban tanul meg önallóbb lenni több nyelven jobban kommunikálni szélesebb látóköre rálátása lesz több vagy csak más szemszögből a világra...itt nem volt kommunizmus és ez meg is látszik...és a fiam rászokott az almára is kedvence az Apfelstrudel

Nzoltan 2015.10.18. 08:12:54

Három-négy óra ovira itt is van lehetőség. De van értelme? Ha iskolaelőkészítőben már ennyi időnél többet van foglalkoztatva a gyerek, az már nem átmenet nélküli.

Egyéként meg általánosságban igaz, hogy óvonő függő a nevelés sikeressége. Ha megtehetik sokan óvonőt választanak intézmény helyett.

Nzoltan 2015.10.18. 08:16:43

Én nem hiszek ezekben a nagyon kötetlen intézmények sikerességében. Csak nézzünk szét Pesten. Már nem lehet lépni a sikeres külföldi intézmények által kinevelt fiatalok hányásaitól. Tudom, hogy buli az élet, de csak akkor érdemes, ha emlékezünk is rá.

Nzoltan 2015.10.18. 08:23:05

Fogadjuk el, hogy a gyerekek többsége nem kreatív. Kicsit lehet fejlesztgetni, de ha nem elég okos az improvizációhoz, akkor mindenki a feje tetejére állhat körülötte, nem tudnak vele mit kezdeni.

Erika K 2015.10.18. 12:06:43

@Hajnal Anett:
, nagyon kedves vagy te is és az előtted szólók is...de az elismerés igazából azoknak jár akik így fogadtak el és így dolgoznak nap mint nap.Én csak leírtam amit látok, tapasztalok, és a sok megosztás és kedvelés azt jelenti, ez a szemlélet sokaknak tetszik. Tudom, hogy nem általános ez, mint ahogy Magyarországon is vannak nagyon jól működő, gyermekcentrikus, és gyermekmegőrző intézmények, ez mindig függ a pedagógustól...én úgy gondolom ami jó, azt meg kell tartani, tovább kell vinni, ami pedig új, jó ötlet azt át kell venni és megtanulni bárhol is látom a világban. Egy pedagógus soha nem mondhatja el magáról hogy ő már mindent tud, a kisujjában a szakma, mert akkor nem tart lépést a legfontosabbakkal: a gyerekekkel. A mai gyerekek mások mint 10 éve, mert más a világ körülöttük, és mások lesznek 5-10 év múlva is. Ezt úgy kell követni, hogy azok az értékek amik mindig állandóak új és új köntösben legyenek átadva.

Erika K 2015.10.18. 12:28:38

@Nzoltan: én azt fogadtam el amikor óvónő lettem, hogy minden gyermek keratív:)és pont.

Hajnal Anett 2015.10.18. 13:20:39

@Erika K: Kedves Erika, mindazt, amit elmesélték nekünk, 2500-an lájkolták egy nap alatt. Az, hogy ez az interjú ilyen rengeteg embernek tetszik, számomra azt jelzi, hogy nagyon sokak számára - talán megkockáztathajtuk, hogy a többség számára - az a fontos, hogy a gyereke jól érezze magát és támogató környezetben nőhessen fel. Lehet, hogy nem mindig ezek az emberek hallatják a leghangosabban a hangjukat, de nekem ezután akárki akármit mond - vagy ordít - én tudni fogom, hogy így van. Köszönöm. :)

Erika K 2015.10.18. 15:08:35

Köszönöm Anett a lehetőséget! Annyi minden van még, amiről nem írtam, de nagyon tetszik, nemcsak itt, de a magyar ovikban is....talán a leglényegesebbet hozzátenném, mert ez több kommentben is felmerült: nem azt írtam, hogy nincsenek korlátok és szabályok. Azt írtam, hogy ezek rugalmasak és a gyermekek igénye szerint alakíthatóak. Közös megegyezéssel többre mehetünk mint merev szabálykövetéssel. Nem mindegy! Élhetünk bárhol, bármelyik országban, ha azt szeretnénk, hogy jól érezze magát a gyermek, akit ránk bíztak, mellesleg tapasztaljon, alkosson, akkor először is szeressük:), és jelöljük ki a betartható határokat-együtt. Szeretettel Erika

átlagállampolgár 2015.10.19. 12:49:11

Annyira jo latni,hogy a commentek tobbsege normalis es ertelmesen vitatkozo itt!Illetve jo azt is latni itt is,hogy mintha talan vegre!! kezdenenk 'kinoni' a legartalmasabb regi keleteuropai beidegzodest : kulfoldon minden jobb,itthon meg rosszabb.Bibi!!Aki kiment az meg mazlista stb.Kesz!Punktum!..
NYILVAN ez butasag es az elet sem fekete-feher hanem SZURKE.Igy az orszagok es azok mindennapjai is.Valahol ez jobb,valahol az.(Europai orszagokat nezve legalabbis es nem pl. haborus helyzetben levo orszagokkal osszehasonlitva).

Hajnal Anett 2015.10.19. 16:16:12

@átlagállampolgár: Én is örültem az elgondolkodtató, hasznos és értelmes kommenteknek, és a rengeteg embernek, aki tetszését fejezte ki a "tetszik" megnyomásával. Bevallom, nem számítottam ilyen pozitív fogadtatásra. Nem az a baj, ha nem értünk egyet, hanem az, ha anélkül szajkózzuk a mondókánkat, hogy egyáltalán meghallgatnánk másokat... Csak akkor van esélyünk, hogy új dolgokat tanuljunk, ha kinyitjuk a szemünket és a fülünket... Azt üzenem saját magunknak: csak így tovább! :)

ZOH 2015.10.19. 17:53:41

@asus nexus7: " - sajnos , de hát ezekért a dolgokért ( is ) költöztünk ide a családdal...hogy megérte-e...IGEN a gyerek egy modernebb szabadabb világban tanul meg önallóbb lenni több nyelven jobban kommunikálni szélesebb látóköre rálátása lesz több vagy csak más szemszögből a világra..."

respect

ez a lenyeg szerintem is

kampokez 2015.10.19. 19:26:04

@Punxsutawney Mormota: Na azért kikérem magamnak,hogy a magyar óvodákban nincs fejlesztés!Óvónő vagyok vegyes csoportban,kolléganőmmel éves-,évszak-,hetitervet írunk három korcsoportnak,aszerint dolgozunk.A délelőttös óvónő alig várja,hogy megérkezzen a társa,mert addigra szó szerint lóg a bele.Minden nap van 1-2 kezdeményezés,ezen kívül a helyzetből adódó lehetőségeket is mindig kihasználjuk éneklésre,számolásra,anyanyelvi játékra,akár egy barchoba játékra és felsorolni sem tudom még mennyi mindent csinálunk egy nap,amit ha egy szülő lát,nem biztos hogy látja benne a fejlesztést,pedig nekünk nagyon sok munkánk és energiánk van benne!Egy-egy témát több oldalról megközelítünk,több módon dolgozunk fel,ami szintén nagy munka és nagy felkészülést igényel részünkről.A szülőkkel kifejezetten utálok puncsolni,soha nem teszek különbséget gyerek és gyerek között,vagy szülő és szülő között.Soha nem várok semmit azért,amit teszek a gyerekekért.Nem tudom milyen pénzekről beszélsz,elképzelni nem tudom,hogy azokat miért kellene adni az óvónőnek!?Te valami nagyon rossz helyre járathattad a gyerekedet,de megkérlek,hogy ne általánosíts,mert ez engem most nagyon felháborított!

peszleg 2015.10.19. 22:24:20

A rendszer, amit a németek és az osztrákok nagyon nyomatnak, az az infans konzept. A jó benne, hogy nem kell túlképezni óvónőt és gondolom kevesebb is kell, mint a hagyományosba. A rossz, hogy fantázia nélküli, koncentrációra képtelen antiszociális embereket termel. Gyerekek reggel 10-ig nem esznek, max egy szelet csokit, cserébe három éves kortól délután nem alhatnak. Sokan úgy mennek iskolába, hogy még nem volt ceruza a kezükben, soha nem rajzoltak semmit. Az egyetlen dal, amit másfél év alatt tanult a gyerek: "ein zwei drei das spielen ist vorbei" című nagysikerű. Németül meg annyit, hogy "essen gehen". Felnőtt fejjel nézve, elképesztően jól néznek ki az ovik, szuper játékok, épp csak a lényeg veszik ki belőle.

Punxsutawney Mormota 2015.10.20. 10:42:35

@kampokez: Sajnálom, ha magadra vetted.

Piiliscsabai "elit" óvoda. Az óvónő rábeszélte a feleségemet, hogy a nagyobbik lányomat tartsuk vissza. Oké, nekem nem tetszik, de legyen! Októberben a drága óvónő megkérdezi, hogy gondolkoztunk-e azon, hogy visszatartsuk a gyereket??? Mondom, hogy a visszatartott évben van. Ja, így Ő, még egy évet. Mondom neki, kezitcsókolom, a gyerek már így is hülyére unja magát, mert nem foglalkoznak vele, az iskolai előkészítő meg egy vicc, a Duck Tévé jobban felkészíti a gyereket az iskolára, mint ők, mégis mire gondol Naccsága? Hát még egy évvel, ismételte a hölgy konokul, aki az intézmény igazgatója is volt. Erre én, meddig kellene ide járnia a gyereknek, amíg el nem kezd menstruálni?

Ezután úgy Ő, mind a másik "pedagógus" taktikát váltott, és rinyáltak, hogy nem lehet 25 gyerekkel színvonalasan foglalkozni, és milyen keveset keresnek, és egy jó iskolai felkészítés bizony pénzbe kerül, véletlenül van szabadidejük.

Mivel ezeket elengedtük a fülünk mellett ismét taktikaiváltás következett, hogy márpedig nem fogják kiadni a hozzájárulásukat, hogy a gyerek iskolába mehet. Erre körberöhögtem őket mondván, hogy pont lesz@rom a hozzájárulásukat, mert a gyerek a Francia Nemzetközi Iskolába fog járni, akiknek nem kell az iskolai hozzájárulás

Megjegyzés: 8 gyerek volt a 25-ből, akik iskolába mentek. 6 szülő igénybe vette a privát szolgálatátsokat, a hetedik pár valamiféle alapítványi iskolába vitte a gyerekét, ahol szintén nem volt szükség ilyen papírokra.

Megjegyzés 2: Sok ismerősöm jár hasonló cipőben a XVI. és XIV. kerületi műintézményekben.

Ellenpont:

A kisebbik lányom 3 éves kora óta jár az LFB-be (a Francia Nemzetközi Iskola és Óvoda rövidítése). Azt hagyjuk is, hogy kétnyelvű lett, nem ez a lényeg... Hanem az, hogy a gyerekeket milyen elképesztően célirányos készítik fel az iskolára, az iskola okozta megterhelésre. Néhány hét alatt több munkát végeztek el, mint a másik lányommal 4 év alatt. Gyakorlatilag a az iskolát megelőző, 3 éven át gyakarol feladatokon keresztűl, a gyerekek már annyira közel vannak az írás és olvasás "tudományához", hogy októberre, novemberre már gond nélkül megy nekik, onnantól kezdve pedig csak a hibákat javítják

Visszatérve az ovira. Nincs semmilyen extra dolog. Nincsenek digitális táblák, elektronikai kütyük - csak papír, ceruza, olló, ragasztó, füzetek, és játékok... És persze elhívatott pedagógusok.

átlagállampolgár 2015.10.20. 13:26:11

@Punxsutawney Mormota:
Szerintem ahohy elobb is irtam nincs csak jo,meg csak rossz dolog,igy ovi sem.Egy sima ovoda is adhat tobbet adott (sok) esetben egy gyermeknek mint egy fiizeeetooos Neeemzeeetkooozi.De nyilvan rengeteg mulik az adott pedagoguson.Az emberi hozzaallas ebben a szakmaban talan a legfontosabb.A tobbit az elozo hozzaszolasomban leirtam.De akarhova is jar majd a gyermeketek,sok sikert es szerencset neki is es mindenki gyermekenek!

peszleg 2015.10.20. 14:41:53

@átlagállampolgár: A német kiszűri az emberi tényezőt, nem ad semmit:) Mondjuk azért aki keres az talál, van, hogy a szomszéd falúban még nem álltak át az új rendszerre, vagy a Waldorf, ami majdnemhogy ultrakonzervatív az öffnungskonzeptesekhez képest.

2015.10.23. 10:03:47

Én is örülök, hogy a nyugaton használatos módszerek, ellátások már nem egyoldalúan csak pozitív megítélést kapnak. Az egészségügyben rengeteg példát lehetne találni és az oktatás terén is, mi magyarok nem is sejtjük, hogy sok esetben mennyire el vagyunk kényeztetve.
De a témánál maradva én konkrétan ellenzem, hogy az óvoda valamiféle iskolai felkészítő legyen, vagyis írás- olvasás-, számtan- idegen nyelv (még felsorolni is sok) előkészítő. Egyrészt mire való akkor majd az elemi, másrészt a gyerekek így is leterheltek kezdettől fogva az iskolában, miért kellene már az oviban állandóan iskolásdit játszani. Az óvoda a közösséghez szoktatás, a közös játék, a szociális dinamikák, a környezet felfedezése (tanyák, állatkerti látogatások, kirándulások), a sok fizikai aktivitás (első sportélmények, balett, úszás, korcsolya, bicikli, síelés stb), gyerekszínház, zenei képzés (furulyázás, éneklés), táncolás, vagyis a szórakoztató, élmény alapú közös sokoldalú játék, a világról, társakról, szabályokról alapvető ismeretek megszerzése lenne a cél. Ha eljön az iskolai házifeladatok ideje, soha nem fog tudni a gyerek többé annyit felhőtlenül mozogni és játszani, mint az ovis időkben és ezt már nem lehet visszahozni.
A magyar ovikba általában teljes napot vannak a gyerekek, ami sokkal több lehetőséget ad egy széles körű fejlesztésre, mint egy 4 órás német vagy osztrák falusi ovi, ahol délben már hazaviszi a nagymama az unokákat ebédelni. Ez borzasztóan rövid idő. A gyerekek többsége feltalálja magát otthon is, de egy jó óvoda, amelyik jó pedagógiai elvek mentén rámegy a gyerekek erősségeire, hasznosan tudja foglalkoztatni őket, egy valódi kincs.
Nem mind arany, ami fénylik, az emberek hajlamosak a nyugati magasabb fizetések miatt sok minden felett szemet hunyni, még afelett is, amit Magyarországon biztos szóvá tennének. Amit pedig mi sokszor nyitottságnak, toleranciának hiszünk ott, sokszor csak ignorancia, társadalmi konvenció, de az is jobb a semminél.

Beáta Zsilinszki 2017.07.23. 13:08:50

@Erika K: Kedves Erika! Bár a cikk már nem mai mégis hozzászólok hátha eljut Önhöz! Nagyon érdekes és kedves cikk,aki ebben a szakmában dolgozik,annak minden sora érdekes és fantasztikus! Nekem egy kérdésem lenne Önhöz/Hozzád,ha lehetséges?! 5 éve vagyok óvónő itthon Mo.-on,nagyon szeretem a munkám,de párom kint él németbe és szeretnék utánamenni! Hogyan alakult ki ez az álláshely neked? Hogy lehet ilyet keresni/pályázni rá/ bejutni? Ha tudnál nekem pár jó tanácsot adni azt nagyon megköszönném! Ha nem itt akkor emailen: zsilinszkibeata@gmail.com! Előre is nagyon szépen köszönöm ☺
süti beállítások módosítása