Gyereknémet

Német dalok, játékok, mesék gyerekeknek

Szerettesd meg a német nyelvet!

2014. július 30. 20:45 - Kindergarten

Kedves Levélíró,

köszönöm, hogy megkerestél,
igen, igazad van, már jó ideje nincs új bejegyzésem a blogokon, egyszerűen nincs rá időm.


Azt írod, Neked még pici a gyereked, és kíváncsi lennél, a mindennapi életben én hogyan építem be a német nyelvet.

Az enyémek már 8 és 5 évesek. Röviden elmesélem, mi mit teszünk az ügy érdekében, bár lehet, hogy csalódást okozok majd, ha elárulom, hogy én általában véve NEM NÉMETÜL BESZÉLEK A GYEREKEIMHEZ, és ennek megfelelően nem is állíthatom róluk, hogy folyékonyan beszélnék ezt a második nyelvet, akácsak közel úgy, mint a magyart. 

De nekem nem is az volt a célom, hogy óvodásént-kisiskolásként abszolút kétnyelvűek legyenek, hanem az, hogy 16 éves koruk körül le tudjanak tenni egy nyelvvizsgát németből IS, nem csupán a ma már kötelezőnek számító angolból. Azt szerettem volna, hogy szeressék a németet, és, amikor külföldön eltöltött egyetemi szemeszterről döntenek majd, szóba jöhessen egy németországi vagy ausztriai egyetem, ahol akár meg is látogathatom őket, :) nem úgy, mintha Új-Zélandot vennék célba.

Tizenhatéves koruk előtt nincsenek konkrét célkitűzéseim azzal kapcsolatban, mikor milyen szintet kellene elérniük. Ezért aztán nincs szoros tanmenetünk sem. Időnként vásárolok újabb és újabb német mesekönyveket, a nagyobb járt már ovisoknak való németes délutáni foglalkozásra, nézünk német mesefilmeket, ismerünk német családokat, akikkel néha találkozunk, de két ilyen aktivitás között néha hetek-hónapok telnek el. 

Azt vettem észre, hogy a szünetek nem tesznek rosszat, a nagylányom egészen elképesztő módon emlékszik rég nem hallott szavakra, dalokra, szituációkra. Idén, miután elvégezte az első osztályt (az iskolában angolul tanulnak), vettem egy iskolásoknak való német tankönyvet, és pár alkalom alatt megtanítottam németül olvasni, és megcsináltunk néhány feladatot a munkafüzetben.

Utána egy hétre elutaztunk nyaralni, ugyanabba az osztrák faluba, ahol tavaly és korábban is jártunk. És a kislányom ugyanúgy, mint tavaly és azelőtt, az egy hét minden egyes délutánját a vele egykorú vendéglátó kislánnyal töltötte. Együtt kirakóztak, ugráltak, hintáztak, macskát simogattak - tehát kommunikáltak. A kisfiam, aki fiúként és második gyerekként, úgy tűnik nem annyira fogékony arra, hogy "megadja magát" egy idegen nyelvnek, végig velük tartott, és szintén elsajátított, néhány, számára fontos kifejezést.

És én ezzel elégedett vagyok. Nekem ennél több nem kell!

Nyelvtanárként tisztában vagyok vele, hogy egy nyelvvizsgához nem csupán nyelvtudásra, de általános tájékozottságra és érettségre is szükség van, ez pedig általában 16 év alatt még hiányzik. Azt is tudom, hogy milyen fontos az, hogy SZERESD A NYELVET, ehhez pedig az kell, hogy még véletlenül se érezd azt, hogy valaki rád akarja erőltetni a dolgot. Ezért nem sietek el semmit, és nem félek attól, hogy lemaradunk valamiről. A német nyelvvel való rendszertelen találkozásainknak a hátrányát sem látom: mivel újra és újra előjönnek ugyanazok a dolgok, több körben rögzülnek. Van olyan iskolatípus, ahol kifejezetten így folyik az oktatás, nem igaz?

Most, ebben a pillanatban, amikor ezt a bejegyzést írom, a kislányom épp lefekvéshez készül, és kiszól nekem: "Mama, ich schlafen." Nem tud ragozni, nincs hatalmas szókincse, de azt, amije van, 100%-osan kihasználja. "Schlaf gut!"- válaszolom neki, és büszkén rámosolygok. Nem tudja, hogy épp róla és a némettudásáról írok, a mai nap folyamán egyszer sem került szóba a téma. Azért köszön el németül, mert épp ez jutott eszébe, saját magától. Pont ez az, amit szeretnék.

 

 

Szólj hozzá!
Címkék: célkitűzések

A bejegyzés trackback címe:

https://gyereknemet.blog.hu/api/trackback/id/tr396560431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása