Gyereknémet

Német dalok, játékok, mesék gyerekeknek

Csakis az angol?!

2009. december 29. 11:15 - Kindergarten

 

 

 

 

 

 

 

 

Angolul muszáj tudni, mindenkinek. Ez tény, se hozzátenni nem kell semmit, se magyarázni.

De biztos-e, hogy angolul kell először megtanulni? Biztosan csakis az angol lehet az első idegen nyelv?
 
Mert ugye CSAK ANGOLUL tudni nem elég. Már ma több egyetemen két nyelvvizsga a követelménye a diploma kiadásának ugyebár...
 
 
Habsburg Ottónak teszi fel Lomb Kató azt a kérdést „Bábeli harmónia” című könyvében, hogy milyen módszerrel tanulta meg azt a rengeteg nyelvet, amit beszél?
 
Habsburg Ottó a következőt válaszolja:
„Nem órarend szerint, hanem mindig beszélgetés közben. A németet, franciát, magyart még gyermek-, a spanyolt és a portugált serdülő koromban. Az angolt, szerencsére, sokkal későbben, amikor a 2. világháború idején Amerikába kerültem. Hogy miért szerencsémre? Mert szerintem az angolt nem szabad első nyelvként tanulni. A nyelv kezdeti könnyűsége elkényezteti az embert. És minthogy mindannyian lusták vagyunk, más nyelveknél azután nem szívesen veszük tudomásul, hogy bizony alaposan meg kell dolgoznunk értük. Én nagyon örülök, hogy három kimondottan nehéz nyelvvel – a némettel, magyarral, franciával – kezdtem.”
 
A korai (iskoláskor előtti) angolnyelv tanulás ellen szól szerintem az is, hogy az angol olyan nyelv, amelyben a szavak hangzása és írásmódja nagyon eltér egymástól. (Mindannyian láttunk már olyan jelenetet amerikai filmben, amikor a szülők nem szeretnék, hogy a gyerekeik értsék, miről beszélnek, ezért lebetűzik a szavakat, ugye?) Aki kisgyermekkorában tanul meg angolul, annak lényegében újból kell kezdenie a tanulást, amikor elkezd írni-olvasni...
 
E sorok írója angolul  többé-kevésbé tud.
Dolgoztam fordítóként néhány évig, amerikai filmeket fordítottam. Képes vagyok szakcikkeket is olvasni angolul, baráti társalgásban részt venni - de németül sokkal jobban tudok. Nyugodtan vádolhatnak elfogultsággal a Kedves Olvasók, vállalom, igen, elfogult vagyok a német nyelvvel szemben! Németül gyerekkorom óta tanulok, a Grimm-meséket szeretem, ha valaki a németeket bántja, azt személyes sértésnek veszem... Éppen ezért, a német nyelvhez gyerekkorom óta fűződő érzelmeim miatt van létjogosulsága annak, hogy megoszthassam mindezt a gyerekeimmel: mert van mit megosztanom. A német nyelv az enyém, ha nem is annyira, mint a magyar. Nem érdekel, ha kinevetnek, bevallom: amikor Arnold Schwarzeneggert németül hallottam beszélni a német tévében, ahogy a Kaliforniában berendezett osztrák szobáját mutatta be – melegséget éreztem a szívem körül: íme, ez a celluloid-robot-figura mégiscsak hús-vér ember, aki a mesebeli Hollywoodból hazavágyik, ide, közénk, rántott húst enni hímzett terítővel borított, fából készült míves étkezőasztalnál...
 
Felhasznált irodalom:
 
  • Lomb Kató: Bábeli harmónia, Gondolat, 1988

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gyereknemet.blog.hu/api/trackback/id/tr671630053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raky1 2010.01.25. 21:12:52

"Nyugodtan vádolhatnak elfogultsággal a Kedves Olvasók, vállalom, igen, elfogult vagyok a német nyelvvel szemben! Németül gyerekkorom óta tanulok, a Grimm-meséket szeretem, ha valaki a németeket bántja, azt személyes sértésnek veszem.."
Igen, mintha csak én írtam volna... 12 éve tanítok németet ovitól nyolcadik osztályig,a férjem munkája is félig Németországhoz kötődik, és nekem a munkám a hobbim is. Állandóan új anyagokat, módszertani ötleteket gyűjtök a neten. Örülök, hogy nem csak én vagyok ennyire megszállott ebben az országban. Bár rengeteg DaF oldal van a kedvenceim között, erre az oldalra csak most találtam. Nem is nagyon bírok leszakadni róla... Várok minden infót, véleményt, ötletet. Üdvözlettel: Tünde

Kindergarten 2010.01.27. 19:34:08

Kedves Tünde!

"Örülök, hogy nem csak én vagyok ilyen megszállott" - úgy látom, nem is csak ketten vagyunk :)
Mik a kedvenc DaF oldalaid? Ajánlanál nekünk valami érdekeset?

Raky1 2010.02.04. 16:54:09

Küldök néhány rendkívül jó oldalt a teljesség igénye nélkül.
www.lehrmittelboutiqe.net
www.daz.schule.at
www.vs-material.wegerer.at
www.deutschnet.hu
www.graf-gutfreund.at
Örömmel veszek én is minden hasonló linkcímet!
süti beállítások módosítása